Kokebok for brukere 149 Teksttelefonen – pr. 02.02.2015
Gjelder PC med nedlastet klient (programvare).
- Registrer deg som bruker på denne siden: http://teksttelefon.telenor.no/user/signup?
De felter som er obligatoriske er merket med *. Dette for at vi skal kunne bruke adresseinformasjon i forbindelse med nødnummer senere og kontrollere at det er ekte brukere. Vi regner med at det også vil bli behov for å sende ut informasjon osv. til brukere i ettertid. Etter registrering får du en bekreftelse pr. epost fra plattformen med brukernavn, passord og SIP-adresse. Brukernavn og passord benyttes til å logge på 149 Teksttelefonen. (Vi kontrollerer i ettertid at det er en «ekte» person som har registrert seg, hvis ikke blir brukeren slettet.)
- Last ned klient (programvare) fra denne siden: MMX_client_telenor_6.1.3.11409
Merk: Programvaren er litt nøye på hvilken versjon du har av JAVA. Hvis den krever en nyere versjon vil den avbryte installasjonen og så kommer det forslag om å installere nyere versjon av JAVA. Vær litt tålmodig her – det tar gjerne litt tid før forslag om oppgradering kommer opp på din PC. Hvis din PC spør om tillatelse til å installere eller godkjenne leverandør må du svare ja eller gå videre osv. Det kan også dukke opp varsel om at utgiver av programmet er ukjent og at programmet kan skade datamaskinen. Velg da «Flere alternativer» og «Kjør programmet likevel» eller lignende. NORTON antivirusprogram bør slås av under installasjon ellers kan den fjerne filen.
- Du skal nå kunne åpne, logge på og bruke 149 Teksttelefonen fra din PC
- Merk: For å kunne motta innkommende anrop må klienten alltid være pålogget og åpen på din PC.
- Hver bruker blir tildelt en unik SIP-adresse, som er på formen: Nordmann@teksttelefonen.telenor.no Denne adressen kan sammenlignes med brukerens «telefonnummer» og benyttes av plattformen for oppsett av kommunikasjon. Det er bare 149 Teksttelefonen i Mosjøen som kan «ringe» inn til denne adressen i nåværende versjon. Dine kontakter kan oppgi denne til 149 ved anrop inn, eller de kan spørre etter ditt navn.
Nødnummer 1412 vil bli åpnet etter hvert på tjenesten. Da kommer den automatisk opp på skjermen med egen «knapp». Brukerne behøver ikke gjøre noe for å aktivere.
Bruk gammel terminal ved nødanrop eller send anrop til nødetatene via den vanlige 149-tjenesten inntil tjenesten er synlig på klienten.
Henvendelser går som normalt via Kundeservice 05000 eller evt. 149 Teksttelefonen i Mosjøen. Dette gjelder både feil og andre henvendelser.
De gamle terminalene (Diatext IV osv.) er nå i normal drift på den nye plattformen.
MVH og lykke til. Telenor v/ Helge